Inhoudstafel
- Aanvragen van een kredietkaart
- Betalen met de kredietkaart
- Wijzigen gegevens
- Veiligheid
- Kredietkaarten zakelijk
Aanvragen van een kredietkaart
Wat is een goede en goedkope kredietkaart?
Er zijn talloze verschillende kredietkaarten beschikbaar. U kan bijvoorbeeld de Citi VISA overwegen. Deze geeft u jaarlijks 10 EUR cadeau, levenslang. Andere alternatieven zijn Alphaline, American Express en de VISA Classic van BNP Paribas Fortis.
Wat is het verschil tussen VISA en MasterCard?
VISA en MasterCard zijn bijna identiek. Zowel het netwerk van VISA en MasterCard zijn wereldwijd vrijwel overal aanwezig.
Kredietkaarten verschillen vooral op de kenmerken: jaarlijkse bijdrage, rente en voorwaarden. Deze kenmerken worden niet bepaald door VISA of MasterCard zelf uitgegeven, maar door een Belgische financiële instelling, zoals Citibank België.
Als u dus kredietkaarten wilt vergelijken kunt u dus het beste kijken naar de individuele kredietkaarten en niet zozeer naar het feit of een kaart aangesloten is op het VISA of MasterCardnetwerk.
Wat is de status van mijn aanvraag?
U kunt het beste contact opnemen met uw kredietkaartmaatschappij om de precieze stand van zaken te vernemen. Als het gaat om een spoedgeval dan is dat zeker aan te raden.
De contactgegevens kan u terugvinden op de website van de desbetreffende kredietkaartmaatschappij
Hoe lang duurt de aanvraag?
De aanvraagprocedure neemt meestal minimaal 2 weken in beslag. Uiteindelijk krijgt bijna iedereen bericht, maar soms duurt het helaas wat lang. Dit komt omdat kredietkaartaanbieders een lange procedure hanteren voor nieuwe klanten.
Als u snel een kredietkaart wilt hebben dan is dat wel mogelijk, maar nooit binnen 1 week. Neem contact op met uw kredietkaartaanbieder en geef aan dat er sprake is van "spoed".
De contactgegevens kan u terugvinden op de website van de desbetreffende kredietkaartmaatschappij
Geregistreerde betalingsachterstanden, kan ik een kredietkaart bekomen?
Het is uitgesloten dat iemand met geregistreerde achterstallige schulden een kredietkaart kan aanvragen. Elke kredietkaartaanbieder zal een toets verrichten naar de kredietwaardigheid. Als u schulden heeft dan is het beter om deze eerst af te lossen en daarna een aanvraag in te dienen naar een kredietkaart
Kan ik als student een kredietkaart bekomen?
Ja, Als student is het vaak moeilijk of zelfs onmogelijk om een kredietkaart aan te vragen. Dit heeft er mee te maken dat studenten meestal geen vaste inkomsten hebben. Enkele kredietkaartaanbieders geven daarom studentenkredietkaarten uit, die een beperktere bestedingsruimte bieden maar voor studenten prima voldoen. Vaak zijn deze kaarten ook goedkoper dan de vergelijkbare kredietkaarten van de desbetreffende aanbieder. Zo kost de Citi VISA student slechts de helft van de reguliere Citi VISA.
Als het als student echt niet lukt om een kredietkaart aan te vragen is er nog een mogelijkheid: vraag aan uw ouders om garant te staan. Veel kredietkaartaanbieders zullen dan mogelijk wel een kredietkaart aanbieden. Deze route is echter ingewikkelder, de aanvraag duurt aanzienlijk langer. Bij voorkeur kiest u als student voor een relatief goedkope studentenkredietkaart.
Visa electron/prepaid kredietkaart, bestaat dat?
Er bestaan in de VS prepaid kredietkaarten die net zo werken als prepaid kaarten voor de mobiele telefoon, speciaal voor iedereen die niet in aanmerking komt voor een reguliere kredietkaart.
Deze prepaid kredietkaarten zijn relatief duur omdat vaak per transactie betaald dient te worden. Bovendien dient uw saldo altijd toereikend te zijn. Als u wel in aanmerking komt voor een reguliere VISA, is dat eigenlijk altijd de beste keuze.
In België worden dergelijke kredietkaarten (nog) niet uitgegeven. Wel kunt u op bijvoorbeeld een Visa kaart een saldo storten. Hiermee creëert u dus ook een soort prepaid visa kaart. Hier vergroot u ook gelijk uw bestedingslimiet mee.
Betalen met de kredietkaart
Bestedingslimiet verhogen
Het is altijd mogelijk om een verzoek in te dienen bij uw kredietkaartaanbieder voor een verhoging. Deze zal uiteindelijk beslissen of u in aanmerking komt.
Een optie is om te kiezen voor een tijdelijke verhoging in verband met extra vakantieuitgaven. Een aanbieder zal hier sneller mee akkoord gaan, dan met een permanente verhoging.
Saldo online inzien
Bij enkele kredietkaarten is het mogelijk om uw saldo en afschrijvingen online in te zien. Helaas is het bij een groot aantal aanbieders nog niet mogelijk.
Kredietkaart werk niet
Als u niet kunt betalen met uw kredietkaart zijn er verschillende mogelijkheden:
- Het bestedingslimiet is bereikt. U kunt nooit meer uitgeven in een maand dan dit plafond. Volgende maand kunt u de kaart gewoon weer gebruiken.
- Uw kredietkaart is nog niet gedeblokkeerd. Een nieuwe kredietkaart dient u meestal eerste te deblokkeren voor gebruik. U heeft per post een deblokkeringsnummer ontvangen. Opnieuw dit nummer aanvragen kan natuurlijk.
- Uw kredietkaart is verlopen. U kunt dit eenvoudig controleren via de vervaldatum op de kaart. Als u op de voorkant ziet staan: 04/09, dan is de kaart april 2009 verlopen.
- Uw kredietkaart is preventief geblokkeerd. Dit kan alleen als uw kredietkaartuitgever fraude vermoedt. Meestal ontvangt u hier bericht van. Neem hiervoor contact op met uw aanbieder.
- Fout van de acceptant. De winkel waar u met de kaart wilt betalen heeft een fout gemaakt. Dit houdt in dat het probleem zich beperkt tot die ene winkel. Soms heeft het zin om de betaling nogmaals te proberen.
Meer weten?
Als u niet weet waarom uw kredietkaart niet werkt, dan kunt u het beste contact opnemen met uw kredietkaartaanbieder. De contactgegevens kan u terugvinden op de website van de desbetreffende kredietkaartmaatschappij
Wanneer betaal ik rente?
Met een kredietkaart betaalt u in principe nooit rente als u de rekeningen altijd volledig en op tijd betaalt.
U kunt er ook voor kiezen om uw rekening niet volledig, maar gespreid terug te betalen. In dat geval betaalt u rente over het uitstaande saldo (het bedrag dat nog niet is afgelost).
Kan ik mijn kredietkaart overal gebruiken?
Ja, alle kredietkaarten op kredietkaartvergelijking.be (VISA, MasterCard en American Express) zijn in de hele wereld bruikbaar (en ook natuurlijk op het Internet).
Als u ergens het logo ziet van VISA of MasterCard kunt u met elke VISA of MasterCard betalen. Een MasterCard is dus wereldwijd overal een MasterCard.
Kan ik de kaart koppelen aan een willekeurige zichtrekening?
Vrijwel alle kredietkaarten op kredietkaartvergelijking.be zijn zogenaamde bankonafhankelijke kredietkaarten, deze zijn te koppelen aan elke willekeurige zichtrekening (tenzij dit duidelijk is vermeld). In principe kunt u er op ieder moment voor kiezen om de kaart te koppelen aan een andere zichtrekening.
Specifieke bankkredietkaarten uitgeven door banken, zoals Deutsche Bank, kunt u NIET aan een willekeurige zichtrekening koppelen. U bent met deze kredietkaarten dus gebonden aan een dergelijke bank.
Kan ik geld storten op mijn kredietkaart?
U kunt NIET op elke kredietkaart geld storten.
U kunt hiervoor het beste contact opnemen met uw kredietkaartaanbieder.
De contactgegevens kan u terugvinden op de website van de desbetreffende kredietkaartmaatschappij
Waar vind ik het controlenummer op mijn kredietkaart?
Het creditcard-controlenummer bestaat uit 3 of 4 gedrukte cijfers op de kaart (dus niet in reliëf) die in tegenstelling tot de naam, de geldigheidsduur en het kaartnummer niet op de gebruikelijke betalingsbewijzen staat. Dit extra invoergegeven garandeert dat er geen misbruik kan worden gemaakt van frauduleus verkregen creditcardgegevens, bijv. door een weggegooid betalingsbewijs. Dit controlenummer wordt daarom ook niet in ons systeem opgeslagen en moet bij elke bestelling opnieuw worden ingevoerd.
MasterCard, VISA, JCB, Diners Club:
de laatste drie cijfers van het nummer in het veld van de handtekening op de achterkant van de kaart
AmericanExpress:
de vier cijfers van het nummer rechts boven het stempel op de voorkant van de kaart.
Wijzigen gegevens
Adreswijziging
Als u verhuist, is het nodig om de kredkaartmaatschappij hiervan op de hoogte te brengen. Zo kunnen de nieuwe correcte gegevens gebruikt worden voor het afhandelen van administratieve zaken.
De contactgegevens kan u terugvinden op de website van de desbetreffende kredietkaartmaatschappij.
Kredietkaart opzeggen
Uw kredietkaart kunt u als volgt opzeggen:
- Knip de kredietkaart doormidden.
- Stuur een aangetekende en ondertekende brief naar uw kredietkaartaanbieder.
- Voeg daarbij de doorgeknipte kredietkaart toe.
Veiligheid
Hoe veilig is mijn kredietkaart?
De veiligheid verschilt per individuele kredietkaart. Uw kredietkaartuitgever zal zich inspannen om fraude zoveel mogelijk in te beperken. Zodra uw kaart is geblokkeerd loopt u in ieder geval nooit risico. Toch bestaat er nog een kans dat er wordt gefraudeerd. Op dat moment is de vraag: wie betaalt de rekening? In het ene geval bent u het en vaak is het uw kredietkaartaanbieder. De voorwaarden verschillen per kredietkaart, daarom is het belangrijk om hiernaar onderzoek te doen vooraleer u een keuze maakt voor een bepaalde kredietkaart.
Geheimcode/pincode
Elke kredietkaart heeft een geheimcode. U heeft de geheimcode nodig als u geld uit een geldautomaat wilt opnemen. De laatste jaren is het bovendien in steeds meer landen verplicht op bij elke transactie een geheimcode te gebruiken.
Als u aandringt kunt u nog vaak betalen zonder geheimcode.
Pincode aanvragen
Bij het aanvragen van uw kredietkaart heeft u hoogstwaarschijnlijk een geheimcode ontvangen. Als u deze opnieuw wenst te ontvangen dan is dat geen probleem. Neem hiervoor contact op met uw kredietkaartaanbieder.
De contactgegevens kan u terugvinden op de website van de desbetreffende kredietkaartmaatschappij
Betwiste betaling, onjuiste betaling ongedaan maken
Soms vermeldt uw rekeningoverzicht een bedrag dat u niet kunt plaatsen. Dit is dan een zogenaamde 'betwiste betaling'. U dient dan zo spoedig mogelijk contact op te nemen met uw kredietkaartaanbieder. In veel gevallen is het geen probleem om een bedrag terug te laten boeken. Wacht hier echter niet te lang mee, want vaak geldt er een termijn van 30 dagen voor het terugdraaien van transacties.
De contactgegevens kan u terugvinden op de website van de desbetreffende kredietkaartmaatschappij
Phishing: kredietkaart + email = nooit doen
Een email is onveilig, en daarom ongeschikt voor kredietkaartbetalingen. Als u een email ontvangt over uw kredietkaart dan is dat zeer verdacht.
Uw kredietkaartaanbieder zal namelijk NOOIT kaartgegevens vragen via email. U dient NOOIT in te gaan op verzoeken om via email kredietkaartgegevens te overhandigen.
Als u denkt dat iemand uw kredietkaartgegevens heeft gestolen, dan kunt u het beste zo snel mogelijk contact opnemen met uw kredietkaartaanbieder en de situatie uitleggen. U hebt dan een goede kans om verkeerde transacties ongedaan te maken of te voorkomen. Als u te lang wacht, kan u nalatigheid worden verweten.
Kredietkaart met chip
Op kredietkaartvergelijking.be hebben alle kredietkaarten een EMV chip, afgezien van ING Card en American Express kredietkaarten.
In België stappen kredietkaartaanbieders langzaam over op een systeem van kredietkaart met chip en geheimcode.
Over enkele jaren zullen alle nieuwe kredietkaarten een chip bevatten. Het voordeel is hiervan is dat de veiligheid van uw kredietkaart wordt vergroot.
Reisverzekering, krijg ik dat bij mijn kredietkaart?
Een kredietkaart bevat vaak een aankoopverzekering en soms een ongevallenverzekering. Een dergelijke ongevallenverzekering is niet te vergelijken met een volledige reisverzekering. Slechts enkele vrij prijzige kredietkaarten bevatten een echte reisverzekering. Er is dus helaas geen mogelijkheid om met een kredietkaart te besparen op een reisverzekering.
Verified by VISA en MasterCard Securecode
Verified by VISA en MasterCard Securecode zijn extra geheimcodes voor betalingen op het Internet. Het is niet verplicht maar wel sterk aanbevolen want hierdoor zijn betalingen op het Internet nog veiliger. Deze geheimcodes zijn strikt persoonlijk en u dient deze dan ook nooit aan derden te overhandigen
Kredietkaarten zakelijk
Kredietkaarten accepteren
Als u kredietkaarten wilt gaan accepteren dan heeft u verschillende opties:
- U maakt met iedere kredietkaartmaatschappij afzonderlijk afspraken. Helaas biedt alleen American Express.be deze mogelijkheid. Met Visa.com en Mastercard.be kunt u geen rechtstreekse afspraken maken.
- U regelt uw betalingsverkeer via een agentschap, de zogenaamde Payment Service Provider. Zij bieden een breed gamma aan betaalmiddelen en bieden u gelijk ook een een technische implementatie. Enkele bekende partijen hiervan zijn: BCC en Ogone. Om kredietkaarten te accepteren dient u vervolgens afspraken te maken met een Creditcard Acquirer, alleen zij kunnen rechtstreeks afspraken maken met de kredietkaartmaatschappijen. Een bekende Acquirer is EMSCard.com.
Zakelijke kredietkaart
Voor informatie over zakelijke kredietkaarten, zie: BCC.be
Handige links